9 tips om uitstelgedrag tegen te gaan en je droom te gaan leven

Wat zal jij graag willen? En heb je jouw droom of dromen al bereikt? Niet? Waardoor komt dit?
Precies: uitstelgedrag. #schuldig
We stoppen zoveel energie in het bedenken van excuses, ja wij bij Maiden maken ons hier ook schuldig aan, of het vinden van perfecte afleidingen om ons weg te houden van onze dromen. Het gevolg is dat we niet kunnen doen of zijn, of niet de dingen hebben die we zouden willen. Dit is niet het merendeel van de tijd het gebrek aan ervaring die jou (en ons) ergens van weerhoudt, maar eerder het gebrek aan vastberadenheid om te doen wat we eigenlijk zouden moeten doen om dat te doen, zijn of hebben wat we willen en hier succesvol in of mee te zijn.

9 tips om uitstelgedrag tegen te gaan
En je droom te gaan leven. 

Wij verspillen graag een heleboel tijd door te doen alsof we niet klaar zijn om een aantal dingen te doen die we echt graag willen doen. We wachten liever en eerder af tot we er “klaar” voor zijn. Hierdoor doen we vervolgens niet wat we eigenlijk zouden willen, doen of zijn. We springen liever niet in het diepe.
Uitstellen is 1 van DE populairste vormen van zelfsabotage. Waarom? Omdat het erg gemakkelijk is.
Als jij jouw leven wilt veranderen, dan vind je een manier. Al je dat niet wilt, dan vind je wel een excuus. Er zijn zoveel leuke dingen om te doen, waardoor je (gemakkelijk) kan uitstellen wat je moet doen.

Het goede nieuws is:

  • We weten allemaal veel meer dan dat we onszelf toeschrijven.
  • We worden aangetrokken door dingen waar we van nature goed in zijn. Wat trouwens veel belangrijker is dan een diploma voor halen.)
  • Er is geen betere manier om iets te leren dan uit noodzaak.
  • Passie overwint angst.

Stel je eens voor hoe ver je kan komen als je eigenlijk gewoon je mond zal houden, want heel vaak komt er uit die mond dat je vast ongeschikt voor iets zal zijn. Waar je eigenlijk in werkelijk mee wilt zeggen dat je wellicht te bang bent om het te proberen en/of dat je het niet kan. Maar wat als we diezelfde energie zouden gebruiken om ervoor te gaan?
Begin gewoon. NU.

Doe ervoor wat nodig is! Om jou nog even te helpen om dat laatste stapje te zetten om te komen waar je naartoe wilt in jouw leven, heeft Maiden Magazine 9 tips die jou helpen om te stoppen met uitstellen:

1. Onthoud dat goed goed genoeg is.

Zorg dat die website de lucht in gaat. Zorg dat je die mailing de deur uit stuurt. Zorg ervoor dat je die verkoopgesprekken houdt. Zorg ervoor dat je dat je geboekt wordt van dat optreden. Ook al ben je er nog niet helemaal klaar voor!
Het kan niemand wat schelen en waarschijnlijk zal ze het het niet een opvallen dat je nog niet alles 100% perfect is. En om eerlijk te zijn, iets zal toch nooit 100% perfect zijn. Toch? Dus dan kun je maar beter gewoon beginnen en er is geen betere manier om dingen voor elkaar te krijgen dan het gewoon maar te doen. Ga aan de slag: NU!

2. Merk op wanneer je stopt.

Als je aan iets werkt of iets waarvan je doet alsof je eraan werkt, wanneer stop je dan precies? Is het wanneer je onderzoek moet doen? Wanneer je een telefoontje moet plegen waar je tegenop ziet? Wanneer je moet gaan bedenken hoe je geld inzamelt? Meteen nadat je eigenlijk begonnen bent? Wanneer je je ergens op moet vastleggen? Wanneer het goed begint te worden? Net wanneer het een succes begint te worden?
Als je het precieze moment kunt bepalen voor jezelf waar je zegt:’Bekijk het maar….ik kap ermee’, dan kun je jezelf voorbereiden op dit moment dat je de handdoek in de ring gaat gooien. Om dit te voorkomen kun je jezelf ruimte geven op je op te peppen, of dat specifieke doel uit te besteden, of de bekende afleidingen uit je omgeving verwijderen, of je kunt bijvoorbeeld een coach of een assistent inhuren.

3. Spreek met een bekende een bepaald doel af, die je in een afgesproken tijdsindicatie moet volbrengen.

Een goede manier om ervoor te zorgen dat je verantwoording af moeten leggen, door een afspraak met een ander aan te gaan die ervoor zorgt dat je aan die afspraak houdt. Door samen, elk een eigen doel, af te spreken en daar een bepaalde tijd aan te hangen zorgt voor een goede zelfdiscipline. Want als je iets met jezelf afspreekt, hoe gemakkelijk is het dan om in je eigen smoesjes te vallen? Wanneer je een afspraak met een ander maakt, dan voel je veelal wel die goede druk om de afspraak na te komen.

4. Wees de baas.

Als jij iemand bent die graag alles tot het laatste moment uitstelt, waarom besteed je dan tijd aan het jezelf gek maken? En dat in de tijd dat je niet doet wat je eigenlijk zal moeten doen. Ga dat doen wat je ontspant, blij en/of gelukkig maakt of ga lanterfanten. Wat jij wilt.
Dit klinkt tegendraad he? Maar is er niets ergers dan tijd verspillen door te doen alsof je werkt of te stressen als je probeert plezier te maken. Op die manier komt ook dat niet gedaan wat je zal willen en heb je ook geen plezier. Uiteindelijk is dit dus het slechte scenario dat je kunt bedenken.
Bedenk hoeveel tijd je echt nodig hebt om het werk af te krijgen en ga dan iets anders doen totdat de klok begint te tikken.

5. Deel het op in stukjes.

Er is niet demotiverend dan kijken naar een enorme taak en jezelf afvragen of je die ooit af kan krijgen. Ons antwoord? Deel het op in stukjes, welke te behappen zijn. Onze hersens kunnen slechts een bepaalde hoeveelheid informatie per keer verwerken zonder te ontploffen. Als je naar elke taak afzonderlijk kijkt, dan valt de grote taak opeens veel beter te hanteren.
Hoe het op te delen in stukjes? Deel je tijd zo in dat je niet de hele dag reserveert voor één taak waar je je op moet concentreren van jezelf. Besluit bijvoorbeeld dat je er in stukjes van 1 uur aan werkt.
Tijdens dit uur mag je niet naar de wc, iets te eten halen, je telefoon of social media checken of iets dergelijks waar je je maar al te graag door laat afleiden. Als de 60 minuten erop zitten, mag je pauze nemen en doen wat je wilt. Totdat het volgende stuk van 60 minuten begint.

6. Vermijd jouw valkuilen en bescherm jezelf.

Waar betrap je jezelf op dat je aan het doen bent, in plaats van datgene wat er van je verwacht wordt? Zit je alle posts op Facebook of Instagram te bekijken? Beantwoord je mailtjes of ben je jouw mailbox aan het legen? Eet je, ook al heb je geen honger?
Als je eenmaal weet wat jouw favoriete afleidingen zijn, kun je voor een goede verdediging hiertegen zorgen. Zet je telefoon en internet uit (mits je dit niet nodig hebt) als je werkt, maar wel afgeleid daardoor kan worden. Zorg dat de keuken of de kantine verboden terrein is.
We ontwikkelen zulke slechte gewoonten dat we de helft van de tijd niet eens beseffen wat we aan het doen zijn. Als jij je eenmaal bewust bent van jouw zwakke plekken, kan je beginnen met jezelf ertegen te beschermen.

7. Zorg voor hulp.

Als je ergens niet (zo) goed in bent en het kost je veel tijd, of je bent helemaal in de war, of totaal niet georganiseerd en je weet niet waar je moet beginnen of wat je moet doen, haal er dan wat perspectief van buitenaf bij.
Vaak zitten we zo verstrikt in onze eigen levens, dat we nauwelijks kunnen zien wat totaal overduidelijk is voor iemand anders. Heb jij ook kostbare tijd besteed aan het zoeken naar jouw bril? Terwijl die bril gewoon op jouw hoofd zat. Daar lijkt dit voorbeeld een beetje op, want je kunt uren, dagen of maanden (of de eeuwigheid, maar dat is niet wat we willen toch) besteden aan dingen die ervoor zorgen dat we begraven worden door alle onderdelen, terwijl iemand die niet zo begraven is als jij in 1x de spijker op z’n kop kan slaan.
Zorg voor een nieuw paar ogen, welke de situatie van jou bekijken. En vraag het aan iemand die weet wat zij of hij doet. Huur een coach in, vraag een vriend/vriendin of kennis om het één of ander met jou door te praten of te nemen, of zoek contact met iemand waarvan jij denkt (beter nog, vindt) dat diegene in zijn of haar vakgebied jou verder kan helpen.
1 tip: kijk om je heen. Vaak heb je in jouw eigen omgeving wel mensen die je bij jouw vraagstuk kunnen helpen.

8. Ophouden met “druk zijn” en dit hoog te houden.

Is het jou ooit opgevallen dat als je aan iemand vraagt hoe het met diegene gaat, dat je zowel altijd het antwoord te horen krijgt: “Goed, druk.” Of “Erg druk, maar goed.”
Druk het HET trendwoord van tegenwoordig en iedereen neemt dit woord maar al te graag in de mond. Onbewust geven wij daarmee een boodschap af aan de wereld om ons heen en aan jezelf. Géén wonder dat we het gevoel hebben dat we bedolven zijn om een gigantische betonnen plaat van to-do-lijsten en onszelf opgelegde verplichtingen.

9. Aan de andere kant van je angst, is je vrijheid.

Onze angsten zijn de grootste verspillers van onze tijd. Zie jouw angsten onder ogen en wordt ervan bewust dat ze allemaal in jouw hoofd zitten en niet de waarheid zijn. Door deze angsten in jouw hoofd te verkleinen, zullen zij hun macht over jou verliezen.
Dit door je door jouw angstfactor kwijt te raken en te leren je op jouw gemak te voelen bij het onbekende. Angst heeft alles te maken met hoe jij ervoor kiest om naar dingen te kijken. Begin met jouw angst te ontleden; zoek uit waar je echt bang voor bent. Draai deze angst dan om, zodat het voor jou gaat werken en niet tegen jou gaat werken. Dit door je door met name vertrouwen te hebben, vooral in jezelf.
Want het zal toch zonde zijn als jouw angst groter is, dan jouw vertrouwen in het onbekende en jezelf.
Verander deze zin van hierboven in jouw nieuwe mantra: ‘Vertrouwen in het onbekende en jezelf is groter dan mijn angst.’

 

With love,
Maiden Magazine

 

 

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *