Monthly Archives: July 2020

Druk, drukker, te druk.

Is jouw dagelijks leven ook zo vol? En wordt het zo sterk geregeerd door de klok en jouw agenda, zowel in werk als privé? Dan is het heel fijn om daar zo af en toe even aan te ontsnappen.
Best lang hebben we met z’n allen gedacht dat druk-druk-druk gelijkstond aan een interessant, succesvol en gelukkig leven. Natuurlijk is er niks mis met een vol en actief leven, maar snak jij af en toe ook niet naar minder?

Druk, drukker, te druk.

Wat ook meetelt: er zijn nog maar weinig momenten op een dag dat je helemaal ‘alleen’ bent, zonder iets te hoeven doen, want telefoon en tablet zorgen altijd weer voor afleiding. Even alleen zijn in een natuurlijke omgeving die rust en ruimte brengen, kan je helpen om jezelf weer te vinden. Misschien is het ook helemaal niet zo goed voor ons, altijd maar al die ballen tegelijkertijd in de lucht houden. 
Minder druk…zo doe je dat: met de 10 tips die wij bij Maiden Magazine je maar al te graag willen geven.

  1. Ontdek wat belangrijk voor je is.
    Mensen zijn (geregeld) zo druk, doordat ze geen tijd nemen om te beslissen wat belangrijk voor ze is. Hoe erachter te komen wat belangrijk voor je is? Door je waarden op te schrijven.
    Dit is een simpele, maar tegenwoordig noodzakelijke mindfulness strategieën die helpen om een keuze te maken in waar we onze tijd en aandacht aan besteden en hoe we dit willen doen.
    Formuleer waarden waarnaar jij denkt te willen (en kunnen) leven. Maar denk niet dat je jouw definitieve waarden moet bedenken. Accepteer dat je er wellicht naast zit en beschouw jouw waarden als een proces die aan verandering onderhevig zijn.
    Vervolgens begin je elke dag met de vraag: Hoe kan ik die waarden vandaag tot uiting brengen?
  2. Gooi je to do-lijst het raam uit.
    We denken vaak dat we alles kunnen doen, zolang we maar een slimme planning hebben. Toch is time-management niet alleen het succesrecept om neurotisch van te worden, ook klopt deze veronderstelling dat je alles af krijgt niet. De oplossing voor jouw to do-lijst? Zie de eerder blog die verschenen is op Maiden Magazine: E.H.B.O – Eerste Hulp Bij Onrust

    Met een to do-lijst is de kans groot dat je door een hersenloze drukte wordt opgezogen, doordat je formuleert wat je wel doet en tegelijkertijd dus ook wat je daardoor niet kunt doen. Want zet je eigenlijk wel de dingen op die lijst die jij echt belangrijk vindt!? Of zijn het dingen die “moeten”, die op jouw to do-lijst komen te staan. Tijd doorbrengen met je geliefde of vrienden. Of andere dingen waar jij blij van binnen van wordt? Nee he, deze komen niet echt voor op de gemiddelde to do-lijst.
    Veel mensen zeggen “Zodra ik meer tijd heb, ga ik dat en dat doen.” Maar gaat dat op deze manier van het hebben van een to do-lijst nooit gebeuren, omdat je niet per definitie datgene erop gezet wat jij het belangrijkste vindt en dus niet jouw leidraad zal zijn.
  3. Bewaar het kleine grut tot in de middag.
    ‘De levende kikker in de ochtend eten’. Oftewel begin de dag met klussen die de meeste mentale energie vragen. Dit kan fysiek werk zijn, klussen of werkzaamheden waar je tegen op ziet, maar het is ook belangrijk om jouw ochtend niet te laten opslurpen door telefoontjes, eindeloze e-mailtjes en regeldingetjes. Als je ‘s morgens gelijk je mailbox induikt, is het voordat je het weet half 11 en heb je voor je gevoel nog niets nuttigs gedaan. Maak in plaats daarvan een duidelijk plan voor de ochtend en ‘slik die kikker’.

    Start de ochtend met zaken waar je het meest tegen opziet. Zet alle notificaties en social media uit en laat jouw collega’s weten dat je een paar uur geconcentreerd gaat werken. Schakel in de middag pas weer over op het “kleinere grut”, zoals telefoontjes, mailtjes en dergelijke. Zo benut je de zogenaamde gouden uren optimaal en kun je ontspannen werken.
  4. Sta elke dag één uur eerder op.
    Deze tip is niet voor iedereen een goede of een fijne tip. Voor de ochtendmensen onder is, is deze tip wellicht gemakkelijker om op te pakken. Toch willen we deze tip niemand onthouden. Ochtend- of avondmens, het is te proberen waard.
    Het voordeel van eerder opstaan in de ochtend is dat er in je eigen huis en de huizen om je heen een serene stilte heerst. Op jouw mobiel gebeurd er (nog) niks en buiten hoor je slechts de vogels die ontwaken. Wie weleens vroeg opstaat, weet hoe magisch de ochtend kan zijn.

    Elke dag één of twee uur eerder opstaan dan gebruikelijk kan een game changer zijn en een middel om zowel persoonlijk als professioneel op een ander niveau te komen. Hoe je wakker wordt, bepaald de rest van de dag.
    Met een uur eerder kun je na het opstaan rustig 10 minuten mediteren, 5 minuten focussen op je levensdoelen, 15 minuten sporten, 20 minuten lezen, 5 minuten visualiseren hoe jouw ideale leven eruit ziet en 5 minuten schrijven in een dagboekje waardoor je (mogelijk) gelukkiger, gezonder, zelfverzekerder en rustiger door het leven gaat.
  5. Vergeet het woord ‘even’ & stop met zeggen hoe druk je bent.
    Ga eens bij jezelf na hoe vaak je zegt dat je nog ‘even’ zus of zo gaat doen. In het woordje ‘even’ schuilt een hoop, in de zin dat we taken vaak onderschatten. Geregeld denken we dat we wel “even” iets tussendoor kunnen doen zonder dat het ons belast, maar juist daardoor ontstaat een gevoel van druk-druk-druk en nooit helemaal klaar zijn met je taken.
    Hoe klein het klusje ook is, het is toch weer iets wat erbij komt in jouw werkgeheugen: dit moet ook nog. We gaan intern veel minder goed om met takenlijstjes dan dat wij zelf denken. Ga daarom bewust om met wat je wel en niet als taken kiest en geef elke taak – hoe klein dan ook – de tijd die het nodig heeft. “Even” bestaat daarom niet.

    Daarnaast, alleen al door te zeggen dat je druk bent, voel je je ook zo. Het zegt niks over hoe ‘succesvol’ je bent. Dus schrap ‘druk’ uit je vocabulaire en beantwoord de vraag als die aan jou gesteld wordt: ‘Hoe gaat het?’ dan met een ‘Heel goed, lekker rustig joh!’
  6. Reageer als een plas water.
    Wanneer iets in een plas water valt of wordt gegooid, dan verschijnen er kringen in het water. Waarna de plas weer rustig wordt. Zo zouden onze gedachten ook moeten reageren als er een prikkel op ons afkomt van buitenaf. In de praktijk is het echter toch vaak anders en houden we ons vaak bezig met allerlei zaken die we nog moeten of willen doen. Met als gevolg dat onze gedachten steeds ‘gerimpeld’ zijn.
    De sleutel naar een gestroomlijnder als een plas en een minder druk leven bestaat volgens de auteur van het boek Getting things done David Allen uit 5 stappen:
    – Al je taken verzamelen op één plek.
    – Opschrijven wat je bezighoudt.
    – Je taken koppelen aan acties.
    – Nalezen wat je op papier hebt gezet.
    – De daadwerkelijke uitvoering ervan.

    Wanneer je erop kunt vertrouwen dat het goed komt met een specifieke actie, die wel of niet op papier heb gezet zoals David Allen adviseert. Zal jouw onderbewustzijn dat thema loslasten. Met het gevolg dat je je beter kan focussen op één taak, zonder dat jouw onderbewustzijn je steeds herinnert aan andere dingen. Zodat je uiteindelijk productief en ontspannen zult zijn.
  7. Laat de boel de boel.
    In plaats van jouw dag vol te plannen (of anders gezegd vol te proppen) met activiteiten, is het soms goed om de boel eens de boel te laten. Dingen of (andere) mensen, laat ze gewoon hun gang gaan. Ze vinden hun weg toch wel. Bovendien leidt het tot creativiteit.

    We denken geregeld, of wellicht geldt het voor jou wel alijd, dat we maar altijd van alles moeten en wanneer er dan even niks is, dan checken we onze mobiel. Heb jij jezelf ook wel eens betrapt in de rij voor de kassa dat jij jouw mobiel erbij pakt? Of de andere wachtenden die in diezelfde rij staan? Leg hem eens weg of pak hem er eens niet bij, ga de straat op en knoop eens live een gesprek aan met iemand. Eventueel iemand die je niet kent. Laat je verrassen!
    Ga eens op een bankje zitten, bij jou in de buurt of omgeven door de natuur. Laat je leiden door niks en dat leidt je af van dingen waarmee je hoofd vol zit en zorgt voor een enorm gevoel van onthaasting.
  8. One size fits all bestaat niet.
    Mindfulness is een fijn hulpmiddel om anders naar je dag te kijken. Maar het is geen universeel recept waarbij je kunt zeggen: als je dit maar netjes opvolgt, komt het goed en word je rustiger. Mensen die teveel ballen in de lucht houden, wordt vaak over ze gezegd dat ze aan zichzelf voorbijlopen. Maar toch zijn er ook allerlei heel inspirerende vormen van multitasken.
    Daarnaast wordt er ook wel eens gezegd dat je niet echt leeft als je met je hoofd in het verleden of in de toekomst zit. Dit klopt echter deels, want aan de andere kant is het soms ook juist fijn om je te warmen aan wat er is gebeurd of nog gaat komen.

    Pik eruit wat voor jou inspirerend is en inspirerend werkt. Het is geen standaard recept van ‘one size fits all’.
  9. Plan tijd in voor jouw energie gevers.
    Om stress te verminderen is het niet alleen belangrijk om te weten waarvan je uitgeput raakt, maar ook te bedenken wat je energie geeft. Maak een lijst van deze energiegevers en reserveer hier tijd voor in jouw agenda.
  10. Focus op het nu.
    Mensen die het druk hebben, zitten vaak met hun hoofd in de toekomst of het verleden. Met dingen die nog gaan komen of met dingen die ze wellicht moeilijk(er) los kunnen laten of anders had kunnen doen. Hierdoor maak je je onnodig druk om dingen die er nu niet toe doen.
    Roep jezelf gedurende de dag terug naar het nu, door te focussen op de dingen om je heen. Zoals kleuren, geluiden en geuren.